Reguli de compozitie in fotografie – incadrarea

Share & Like
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

10 Reguli de compozitie in fotografie

      Compozitia unei fotografii respecta o serie de reguli general acceptate, reguli care ajuta la obtinerea unei incadrari armonioase. Evident, criteriile de compozitie nu sunt obligatorii si nu trebuie urmarite intotdeauna, dar in majoritatea cazurilor ajuta la obtinerea impactului vizual dorit. Regulile de compozitie au ca scop principal evidentierea subiectului si dirijarea privirii catre o anumita zona din fotografie pentru a transmite in mod direct un mesaj.  

  “Singura regula in fotografie este aceea ca nu exista reguli!”

 

  1. Regula treimilor (rule of thirds)

       Regula treimilor este una dintre cele mai cunoscute reguli de compozitie foto. Plasarea subiectului in centru fotografiei nu este, de multe ori, o idee buna. Un subiect central nu este foarte atragator pentru privitor si creaza o atmosfera statica. Pentru a capta atentia si pentru o compozitie dinamica este recomandat sa respecti regula treimilor. Practic, imagineaza-ti cadrul impartit in trei zone egale (figura), atat pe verticala cat si pe orizontala. Liniile imaginare care imparta cadrul in treimi se numesc linii de forta. Pentru o combozitie bine echilibrata, plaseaza subiectul principal al fotografiei pe una dintre liniile de forta sau la punctul de intersectie dintre acestea.

 

  1. Elemente de compensare (balancing elements)

      Plasarea subiectul principal in cadru, tinand cont de regula treimilor, crează o fotografie mai interesantă, dar cu toate acestea se poate lăsa un gol în scenă, care poate face ca fotografia finala sa fie `goala`. Astfel, trebuie să echilibram “greutatea” subiectului principal cu un alt obiect, inclusiv, de o importanţă mai redusă pentru a umple spatiul in cadru,”greutatea vizuala” a semnului rutier este echilibrata de cladirea din partea stanga a imaginii.

  

  1. Linii conducatoare in cadru (leading lines)

      Intr-o fotografie exista un subiect pe care autorul doreste sa-l promoveze ca principal. Pentru a atrage atentia privitorului spre subiect, sunt posibile numeroase metode. Una dintre aceste metode este utilizarea liniilor conducatoare in cadru.
     O linie conducatoare ofera dinamica cadrului, atrage atentia privitorului, si o conduce catre subiectul de interes. Linia conducatoare poate fi un drum, un gard, malul unei ape, un sir de copaci, cale ferata etc. 
Liniile orizontale sugereaza stabilitate, echilibru, nemiscare sau chiar rigiditate
Liniile conducatoare curbe sau in forma de S sunt elegante, gratioase, fermecatoare. Ele genereaza liniste, calm si chiar senzualitate, fiind deseori asociate cu formele corpului feminin.
     O linie conducatoare, pentru a-si putea indeplini rolul ar trebui sa prezinte urmatoarele proprietati:
    -sa fie suficient de lunga, pentru a starni interesul spectatorului si a o conduce spre subiectul principal;
    – sa porneasca din planul apropiat si sa calatoreasca spre planul mijlociu, unde este situat subiectul principal, pentru a amplifica senzatia de tridimensionalitate a fotografiei.

  

4.Simetrie si tipare (simmetry and patterns)

     Suntem inconjurati de simetrie şi modele (tipare), atât naturale cât şi create de om., Ele pot da nastere printr-un ochi antrenat, unei compozitii placute in situatii neasteptate. O altă modalitate foarte bună de a le utiliza este de a rupe simetria sau modelul de tipare, introducand tensiune şi un punct focal in scena,simetria este rupta de o galeata din dreapta jos.

  

  

  1. Punctul de observatie (viewpoint)

      Înainte de a fotografia subiectul, aloca-ti timp să te gândesti de unde (din ce unghi) il vei fotografia. Punctul de observatie (locul din care vei realiza fotografia), are un impact masiv asupra compoziţiei fotografiei şi, ca rezultat poate afecta foarte mult mesajul pe care il transmite. Decât o fotografiere de la nivelul ochilor, mai degrabă, ia în considerare fotografierea de undeva de mai sus decat nivelul ochilor, de jos, de la nivelul solului, din lateral, din spate, de la un drum lung din departe, de foarte aproape de subiect, şi aşa mai departe,punctul de observaţie ales pentru fotografiere, crează o fotografie intrigantă si uşor abstractă.

  

  1. Fundalul (background)    
    De câte ori ai crezut ca ai fotografiat o scenă deosebită, dar in final ai vazut că imaginea finală nu are impact, deoarece obiectul principal se amestecă într-un fundal aglomerat? Ochiul uman face o distincţie excelentă între diferitele elemente dintr-o scenă, în timp ce un aparat de fotografiat are tendinţa de a aplatiza prim-planul de fundal, iar acest lucru poate ruina de multe ori o fotografie altfel reuşită. Din fericire, această problemă este, de obicei uşor de depăşit în momentul fotografierii: uită-te în jur pentru un fundal simplu şi discret, dupa care, compune imaginea astfel încât aceasta să nu distragă atenţia sau să se abată de la subiect.  

       

  1. Adâncimea (depth)    

       Pentru ca fotografia este un mediu bidimensional, avem de ales compoziţia noastră cu atenţie pentru a transmite sentimentul de adâncime, prezent în scena reală. Puteţi crea efectul de adâncime într-o fotografie incluzând obiecte în prim-plan, planul de mijloc şi de fundal. O alta tehnica utila sunt compoziţiile care se suprapun, în cazul în care aveţi în mod deliberat, parţial un obiect cu altul. Ochiul uman recunoaşte aceste straturi şi le separa, creând unei imagini profunzime.

  

  1. Incadrarea (framing)

      Lumea e plina de obiecte care fac cadre naturale perfecte cum ar fi copacii, arcade şi găuri. Prin plasarea acestora în jurul cadrului compoziţiei, va ajuta la izolarea subiectului principal de lumea exterioară. Rezultatul este o imagine mult mai concentrata, care atrage ochiul in mod natural catre principalul punct de interes,dealurile inconjuratoare formeaza un cadru natural iar trunchiul de lemn  este punctul de interes sau subiectul principal.

  1. Decuparea (cropping)   

      De multe ori o fotografie este lipsită de impact deoarece subiectul principal este atât de mic încât se pierde printre aglomerarea de obiecte din împrejurimile sale. Prin decupare  în jurul subiectului principal se elimina “zgomotul” de fond, asigurând atentia privitorului nedivizată si concentrata asupra subiectului principal.

  

  1. Experimentarea (experimentation) 

        Cu inceputul erei digitale in fotografie, nu mai aveţi de ce să vă faceţi griji cu privire la costurile de procesare si comprimare a fotografiilor. Ca rezultat, experimentând cu compoziţia fotografiilor noastre, a devenit o reală posibilitate , putem sa modificam tonurile de culoare şi şterge obiectele nedorite mai târziu, absolut cu nici un cost suplimentar. Profitaţi de acest fapt şi experimentati cu compoziţia dumneavoastră. Nu se ştie niciodată dacă o idee va funcţiona până când nu o încercaţi!

       Fotografia digitala ne permite să experimentăm cu diferite compozitii până când o vom obţine pe cea perfectă.

 

  Sursa: Photography mad